Lodsbåd EJNO
er bygget 1898 på H.V.Buhls værft i Frederikshavn. Den blev oprindeligt bygget til lodseriet i Slipshavn ved Nyborg som rent sejlfartøj.
EJNO fik sin første motor i 1903 og tjente Nyborg-lodserne godt indtil de fik en større båd i 1950. EJNO solgtes derefter til Rudkøbing kommune for kr. 5000,-. I Rudkøbing fungerede båden dels som lodsbåd og dels som bugserbåd indtil den i 1990 blev solgt til foreningen EJNO under sejl.
EJNO er hjemmehørende i Rudkøbing.
Nye Georg Stage
Det nuværende skib Georg Stage blev bygget på 5 måneder i 1934 ved Frederikshavn Værft og Flydedok og er siden da flere gange ombygget og moderniseret. Skibet sejlede ud på sit første togt den 24. april 1935. Skibet har en dieselhjælpemotor (B&W-ALPHA Diesel) på 200HK. Det har en længde på 54 meter med bovspryd, en bredde på 8,4 meter og en dybgang på 4,2 meter. De 20 sejl har et sejlareal på 860 m² tilsammen. Den største mastehøjde er 31 meter. Gallionsfiguren er overført fra det gamle skib fra 1882. Galionsfiguren forestiller den unge Georg Stage.
Georg Stage sejler på togt fra april til september. Skibet har sejlet hvert eneste år, bortset fra under 2. verdenskrig, hvor sejladsen måtte indstilles på grund af minefaren. Skibet lå da i Isefjorden. I årene efter krigen, indtil 1950, sejlede skibet til gengæld to togter om året.
BONA GRATIA, OWJZ, Galease 1903,
Frederikshavn Jens Olsen
Nuværende ejer : I/S Bona Gratia, Hansen, Ole Nørregård, Vejle
Videoer af BONA GRATIA kan ses på videosiden...
Brøderne
Hjemmehørende i Aså, men er bygget i 1900 i Frederikshavn. Fra 1900 til 1970 sejlede hun som postbåd til Hirsholmene og er opkaldt efter 3 navnkundige Hirsholm brødre.
En årrække hed hun ”Agne, men er nu atter under det oprindelige navn. I folkemunde var hun ”Holmbåden”. Trods sine kun 11 brt. var hun dengang godkendt til at tage max. 35 passagerer med. Det var søfartsstyrelsen nok ikke gået med til i dag.
Jens Krogh
er bygget på H.V. Buhls skibsværft i Frederikshavn i 1899. Jens Krogh var en nyskabelse på sin tid. Skibet er en kutter som er beregnet til fiskeri. Oprindelig havde Jens Krogh en 6 hk. petroleumsmotor.
Den har igennem 74 år drevet snurrevodsfiskeri fra forskellige jyske havne og sejlet i både Kattegat og Nordsøen. I 1973 blev den opkøbt af en FDF kreds, som har stået for at restaurere skibet, og føre det tilbage til sit oprindelige udseende. Under dæk blev skibet indrettet med køjepladser til 19 personer, og sejler i dag som øvelses-/skoleskib for FDF Ålborg.
Type: Ketchrigget snurrevidskutter
Materiale: eg på eg
Totallængde: 24,6 m.
Bredde: 5 m.
Dybgang: 2,2 m.
Sejlareal: 231 m2
Maskine: 125 kW/170 HK Gardner 6LXCT turbodiesel
S/S Sct. Knud ( 1931 - 1959 ).
Sct. Knud var nybygning nr. 192 fra Frederikshavn Værft og Flydedok A/S, bestilt af Odense Havn den 6 juni 1930 som kombineret bugserbåd og isbryder, den blev køllagt den 15 august 1930 og søsat den 5 november 1930.Hun blev opkaldt efter den hellige Sct. Knud, hvis jordiske rester ligger til skue i Odense kirke af samme navn.
Oplægget for indhentning af tilbud, lød i sin tid:
Et bugser- og isbryderfartøj, ca. 30 m langt med "krydserhæk" og "isbulb", ingen tumble home, rimelig lav dybgang og rigelig med maskinkraft.
Hoveddata som leveret i 1931:
Maskininstallation:
Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri.
Tregangs dampmaskine I.H.P. 550 v/125 RPM
Helsingør kedel, type "skotch" H3830x3400
Ved bygningen blev Sct. Knud udstyret med en stor og meget flot salon, bygget af mahogni og beregnet til at havnevæsnet kunne afholde deres møder her.
Skibet var registreret til at medtage 72 passagerer. Foreninger kunne leje skibet til en udflugt , så blev der sat bænke op langs rælingen og et solsejl lagt ud over for og agterdæk.
Sct. Knud blev færdig fra værft den 9 januar 1931 og afgik direkte til Odense efter en prøvetur med Kaptajn F. Nielsen ved roret, til næsten 29 års trofast tjeneste i Odense Havn og Kanal.
Skibe blev løbende forbedret, de sidste forbedringer var at der blev installeret radio, og i 1954 fik skibet endelig en radar
Othonia. H.E.Hansen ( 1959 - 1960 )
Sct. Knud blev 1959 solgt til Skrothandler H.E.Hansen Odense, men da den nye slæbebåd til Odense havn igen skulle havde navnet Sct. Knud blev skibet omdøbt til Othonia.
St. Canute. Fowey Harbour Service ( 1960 - 1969 ).
St. Canute på vej ned af floden Fowey en tidlig morgen H. E. Hansen Odense solgte i december 1960 skibet til Fowey Harbour Service, hvor hun fik navnet " St. Canute ". Skibssiden blev malet grøn, skorstenen hvid/sort med et rødt bånd og hvid lilje. Her gjorde hun tjeneste med bugsering på floden Fowey indtil hun i 1969 ankom til Exter Maritime Museum.
St. Canute som museumsskib i Exter ( 1969 - 1999 )
St. Canute ved kaj i Exter. Her lå skibet som museumsskib, men på grund af manglende vedligeholdelse forfaldt skibet meget, og var lige ved at blive ophugget.
Stockvik. ( 1999 - ).
I 1999 blev skibet købt af Christer Strandel og omdøbt til "Stockvik". Skibet sejlede for egen kraft fra England i maj 1999 til Terneuzen i Holland, her måtte man foretage nogle reparationer bl.a. skiftede man alle de tynde rør i dampkedlen (124 stk. ).
April 2000 fortsatte man rejsen mod Stocka med stop i Svendborg, hvor skibet ankom den 25 april kl. 0900. Her lå skibet nogle uger hvorefter rejsen fortsatte til Stockholm.
Den 28 juli afsejlede S/S Stockvik fra Stockholm med kurs mod Stocka hvor det ankom den 1 august 2000.
Christer Strandel er i gang med at sætte skibet i stand og det er meningen at det skal sejle med kul til de mange damppassergerskibe som Christer Strandel er leverandør til.
Nyeste kommentarer
08.07 | 19:28
Hej Egon, Tak for en inspirerende rundvisning i aften - dejligt at s...
21.10 | 08:36
Hej med jer, jeg har en drøm om at eje en gammel kutter i stil med Hirsehol...
10.10 | 18:06
Jeg gætter på at I er helt på det rene med at søsterskibet stadig sejler, hed...
14.07 | 00:26
Ønsker du at købe dit eget hus, bygge din egen virksomhed?Jeg ...